Surfer litt på sider om intuitiv spising – som jeg ikke helt har gitt opp enda – og fant en artikkel om hvordan intuitiv spising kan læres på ulik måte, alt ettersom hvilken type «spiser» du er.

  • Den praktiske
  • Den emosjonelle/ubevisste
  • Den tankeløse
  • Den forførbare

DEN PRAKTISKE

Hvis du er en praktisk spiser spiser du fordi det er høvelig akkurat nå.  Du spiser i kantinen fordi det er lettvint, du spiser smaksprøver på Mega fordi de står nå der og byr frem, og ferdigpizza til kveldsmat fordi det er lettvint.

Den praktiske typen kan lære intuitiv spising slik:

Kjenn godt etter hva du virkelig har lyst på. Unngå ferdigprodukter for å kunne få igjen følelsen av hva kroppen virkelig trenger. Smaksforsterker, mye sukker og fett i industrifremstilt mat forstyrrer sansingen av kroppens behov.

Ikke vent til magen rumler! Når du er skrubbsulten virker næringsmidler med mye fett og karbohydrater mer tiltrekkende enn proteinholdige varer eller frukt og grønnsaker. Spis et lite mellommåltid allerede når du er litt sulten.

DEN EMOSJONELLE/UBEVISSTE

Den emosjonelle/ubevisste spiser griper til søtsaker når h*n er stresset, nedbrutt, frustrert eller kjeder seg.

Den emosjonelle/ubevisste typen kan lære intuitiv spising slik:

Det er ofte et ønske om å slappe av, ømhet, trøst eller ganske enkelt en pause som ligger bak en antatt apetitt. Ofte hjelper en kort «time-out» for å bli bevisst på det egentlige behovet: Gå en tur rundt kvartalet, drikk et glass vann og pust dypt. Kanskje merker du da at det du trenger er en omfavnelse av en du er glad i og ikke en sjokolade.

DEN TANKELØSE

Den tankeløse spiser når h*n leser, ser tv, kjører bil. H*n merker knapt hvor godt maten smaker, eller at h*n allerede er mett for lenge siden.

Den tankeløse kan lære intuitiv spising slik:

Gjør måltidet til en slags meditasjon. Forsøk å kjenn de ulike smakene fra forskjellige krydder og urter. Kjenn etter hvilken konsistens de ulike næringsmidlene har.

Ikke gjør noe som avleder deg. Så snart noe smaker bare halvparten så godt, så slutt å spis. Jo mer bevisst du spiser, jo fortere lærer du å gjenkjenne metthetsfølelsen og gi etter for den.

Det kan være til hjelp å legge inn små 5-sekunders pauser gjennom måltidet. Smaker det like godt som det gjorde til å begynne med? Vurder hvor sulten du er på metthetsskalen fra 10 -1. Hvis du ligger på 5 eller 6 har du spist nok.

DEN FORFØRBARE

Den forførbare kan ganske enkelt ikke si nei når noe lekkert står foran deg. Når h*n blir invitert på mat eller sitter sammen med venner eller familie rundt bordet spiser den forførbare automatisk, også når h*n ikke er sulten.

Den forførbare kan lære intuitiv spising slik:

La deg ikke forføre til å spise når du er mett. Oppbevar lekkerbiskene til senere. Hvis familie eller venner vil overtale deg til eting: Avslå høflig men bestemt. Vær bevisst på ikke å streve med å avstå fra noe, men derimot gjør noe godt  for deg selv.

Kilde: Brigitte.de



Reklamer

Jahn Ottos reinsdyrsgryte var for noen år siden en av yndlingsrettene når det skulle lages noe godt til lørdagskvelden. Ordentlig smaksrik og god reinsdyrgryte med øl. I oppskriften står det vørterøl. Jeg har prøvd både bayerøl og pils, bayerøl fungerer men ikke pils, det blir for bittert.

Rognebærgele og allehånde setter en spiss på smaken.  Litt rognebærgele må man også ha som tilbehør.  Rosenkål hører også til.

 

Sitter og blar i min gamle håndskrevne oppskriftsbok hvor jeg har samlet oppskrifter på god mat jeg har laget.

Påsken 2006 lagde jeg Fiskesuppe med torsk og rouille, en supergod, smaksrik fiskesuppe som er litt omstendelig å lage. Fennikel, stjerneanis, chili og hvitløk gir mye og god smak.  I denne suppen brukes rødvin, noe som er litt uvant for meg, tenker hvitvin når det gjelder fiskesuppe, men jeg er ikke så bevandret i avansert kokekunst.  Så vidt jeg husker fungerte det godt sammen med tomater og fløte.

Rouille er en paprika/chili pure som brukes til å smaksette suppen. Den lages av bakte paprika, chili, hvitløk, frisk koriander og timian og olivenolje. Mmmmm ……

Denne kommer nok på menyen påsken 2011

Dagens trim

Posted: 28. mars 2011 in Trening og bevegelse
Stikkord:

Gå/jobbetur ca. 50 min (ca. 1/3 jogging)

Rocking med Innersvingens rockering ca 15 min.

Ferdig!!

Igjen et middags tips fra Anna Bergenstrøms kokebok God mat :  Torsk med ratatouille.

I denne boka finner du fremgangsmåten for perfekt trekt fisk.  Den er testet, og filetene blir virkelig akkurat passe trekt, enda faste og fine, men gjennomkokt.  Som tilbehør anbefales ratatouille fra samme bok.  Den blir smakfull og lekker, en stor porsjon dette med restene kan fryses.

Dagens trening

Posted: 27. mars 2011 in Trening og bevegelse
Stikkord:

2×20 minutter gåtur

30 minutter på tredemølle, gjennomsnittsfart ca. 7 km i timen

(i dag var andre gang jeg vågde meg opp på tredemølle og første gang jeg vågde å skru opp farten slik at jeg måtte jogge… det gikk bra, ikke farlig i det hele tatt :-))

ca. 30 min styrketrening, vanlig program

Har kun spist karbohydratmat før trening i dag, havregrynsgrøt til frokost og ….. pass på …. småkaker til lunsj :-S Treningen gikk greit, greide litt færre repetisjoner på noen apparater, men ellers ok. Litt matt i beina etter trening. Gleder meg nå til grønnsaker og proteiner til middag 🙂

 

Var hos slakteren og kjøpte pepperbiffer i går. De skal tilberedes med Fedons blomkålpure, tomatsalat og Clotildes sprøe poteter!!

Anbefaler forøvrig Clotilde Dusouliers franske matblogg, http://chocolateandzucchini.com/.  Mye lekkert å finne her!

Dagens trim

Posted: 26. mars 2011 in Trening og bevegelse
Stikkord:

Tur til biblioteket for å hente ny og fersk krimbok, ca. 2×10 min rask gange.

Gåtur i frisk marssnøfokk ca. 40 min.

Yoga ca. 40 min

Status er:

  • Vekten ned ca. 1 kg siste måned
  • Jeg tenker sjelden på at jeg prøver å bli en intuitiv spiser.
  • Jeg overspiser nesten aldri (har heller IKKE vært et stort PROBLEM)
  • Jeg begynner å lære meg å slappe av og kose meg uten å absolutt måtte ha noe mat/drikke å kose meg med. En film, god bok osv. holder. (Har tidligere VÆRT et PROBLEM)
  • Jeg spiser sjelden mellom måltidene
  • Jeg har ikke sluttet å tenke på at jeg har ca. 10 kg for mye (nå 9 :-)) som jeg gjerne skulle blitt kvitt.
  • Jeg trener jevnlig, noe som sannsynligvis er årsaken til 1 kg mindre i kombinasjon med mindre «kosespising»
  • Jeg har NESTEN greid å omstille treningsmotivasjonen min fra «å bli slank» til å bli «sterk, sprek og smidig»

Kort oppsummert, forsøk på intuitiv spising har en slags positiv effekt på livet mitt, har mer «jevnt» kosthold (ikke perioder med lavkarbo, for så å sprekke og raskt legge på meg alt jeg har tatt av), er blitt mer bevisst på SUNN mat og SUNNE spisevaner, ikke nødvendigvis knyttet til vekt, men generell helse og nytelse.

I kveld blir det spanske kjøttboller med salsa de albondigas!!  Superspenstige kjøttboller med deilig saus.  Anbefales!!

For de som spiser lavkarbo kan loffen i kjøttbollene sløyfes, smaker like godt for det. Tilbehør? En grønn salat tenker jeg.